Старе місто - Традиційні свята

КІЦМАНЬ 600

Традиційні свята

 
 Із приходом пори Різдвяних свят ми поринаємо на три тижні у чарівний світ, створений уявою й фантазіями багатьох поколінь наших предків. Це світ, наповнений народними повір’ями, і легендами про неймовірні чудеса та надприродних істот.
Водночас протягом цієї перехідної пори року до осель наверталися душі померлих й активізовувалася всіляка "нечиста" сила, а також пов'язані з нею чаклуни та відьми. 6 січня Святий вечір
 Головним ритуалом Різдвяних свят в українців вважалася колективна родинна вечеря на різдвяний Святвечір. Вона присвячувалася душам померлих родичів і предків, що, за народними віруваннями, приходили на цю "тайну вечеру". Прихід цих особливих адресатів пожертви досягався через їхнє закликання на трапезу. В кічманчан перед початком трапези на Святий вечір глава родини, ґазда, кладе на стіл зайву ложку, і запрошував на вечерю "божих і грішних душ", з тим щоби "вони на тім світі так вечерили, як ми тут".
 Різдвяне меню на Кіцманщині складається з 12 страв. Обов'язково варять кутю, яку тут називають пшеничкою, її підсолоджують медом і додають ізюм, горіхи та перетертий мак, господині готують; голубців (або, як тут кажуть, галушки) - звісно пісних, борщ червоний, бурячок,бануш, варений біб, колочена фасоля, пічариці, смажена риба, оселедець, рибна юшка, пироги з капустою або картоплею, маківники,пампушки, сушені овочі вар. Страви накладали на застелений скатертиною стіл, під яку попередньо вистеляли сіно. Це символічне жертвоприношення закріпилося в різдвяній обрядовості у вигляді ряду характерних звичаїв, як-от: тримати порожнім одне місце за святковим столом, накривати на стіл на одну особу більше, ніж є присутніх тощо. Поширеним є звичай зоставляти після різдвяної вечері весь посуд із залишками страв на столі на всю ніч - із вірою, що вночі прийдуть на трапезу душі померлих предків.

 Окрім дорослих, до різдвяної магії трішки долучалися і дітлахи. Велике задоволення як найстаршому поколінню, так і наймолодшому приносила обрядова гра з імітуванням квочки, що подекуди у наших селах збереглася до сьогодні. Діти залазили під стіл, де вже було настелено сіно, і "квокали": "Квок, квок, сорок дев'ять курок, п'ятдесятий кугут". Казали, що як так робити, то будуть ранні курчата. За це їм давали горіхи, цукорки, печиво. А ще дітлахи залазили під стіл і запитували звідти: "А що хочете?" А дорослі відповідали приказкою про сорок курок і кугута й кидали винагороду - горіхи та солодощі. На Кіцманщині діти "квокали" під столом, щоби у новому році в господарстві були квочки. А після завершення трапези у буковинців і зараз, як і сто літ тому, прийнято ходити з вечерею до родичів і сусідів. І поки житиме ця гарна традиція в нашім народі, доти і стоятиме наш буковинська земля.
 
 
7 січня Різдво
 
6 - 7 січня Коляда  
 
 

На Різдво прийнято колядувати – обходити оселі, виконуючи величально-вітальні пісні колядки. Група чоловіків, неодруженої молоді, дітей заходить на подвір'я біля хати, славлять господарів, бажають їм здоров'я, щастя, щедрого врожаю, достатку, за що отримувала певну винагороду. В основі цих обходів - магічна ідея «першого дня», згідно з якою побажання, висловлені на новорічні святки, мали здійснитися. Колядування звичай, що дійшов до нас ще з язичницьких часів, однак з часом він частково християнізувався. Тому колядки мають не лише релігійні, а й світські мотиви – мирної хліборобської праці, громадського і сімейного побуту та ін.

Колядки виконують колективи (співочі ватаги, гурти) різного складу: парубочі, дівочі, дитячі, старечі. Дитячі колядки дещо спрощені – в основному це прохання винагороди.

Гуртувалися колядники за територіальним принципом – по окремих вулицях або кутках. Обов'язково обирали серед себе старшого (калфу) та міхоношу, який носив зібрані продукти та подарунки.
 До складу ватаги незрідка входили музики.

Єроди ходять на коляду три рази:

1-ий раз на Різдво Христове – 7 січня (колядується «Нова радість стала»).

2-ий раз на Василя – 14 січня (колядується «Ой чинчику Васильчику»).

3-ий раз на Водохреща – 19 січня (колядується «Ой на річці, на Йордані»).

Єроди проводять своє дійство з ранку до вечора.



 
 
Коляда - Нова радість стала


Нова радість стала, яка не бувала:

Над вертепом звізда ясна світлом засіяла.- 2р.

Де Христос родився, здіви воплотився

Як чоловік з пеленами у Бога вповився .- 2р.

Пастушки з ягнятком перед тим дитятком,

На колінця припадають, Царя Бога прославляють. .- 2р.

Боже ти, наш Царю, небесний Владарю,

Даруй літа, щасливії, цьому господарю. .- 2р.

Цьому господарю, та його газдині

Що би вони дочекакли нарік цеї днини! .- 2р.

Вінчуємо Вас, щастям, здоровям,тай віком довгим!

Щоб нарік Ви до чекали цеї днини!



14 січня ранком - сіють
 
Сію, сію, засіваю,
З Новим роком вас вітаю!
На той новий рік,
Щоб ліпше вродило,
Ніж торік!
Сію, сію, засіваю,
Вашу хату не минаю,
З Новим роком йду до хати,
Щось вам маю віншувати:
Щоби діти всі здорові,
Їсти кашу всі готові,
Щоб вам була з них потіха,
А нам грошей хоч півміха!
 



 
"МАЛАНКА" ("Меланка") – традиційний новорічний обряд із використанням масок. Назвою він зобов'язаний св. Меланії, день якої за церковним та юліанським календарем припадав на 31 грудня за ст. ст. Ще у недалекому минулому обряд "Маланка" був поширений на значній території України. За давньою традицією роль головного обрядового персонажа – Маланки – грав хлопець, перевдягнений у жіночий народний костюм. Інші ролі також виконували парубки. Лише подекуди меланкували й дівчата. Обряд, що проходив від аграрно-магічних звичаїв давніх слов'ян, у XIX ст. трансформувався у громадську святкову забаву, своєрідний сільський карнавал, у якому важливе місце займали шлюбні мотиви. Масковані учасники новорічної процесії розігрували кумедні сценки-інтермедії. Маланка зображувала господиню, що все робить недоладно: б'є посуд, миє піч водою, а лави підмазує глиною, підмітає сміття від порога до середини хати тощо.

 У  селах Буковини  виконували колективний танець за участю ряджених, влаштовували ігри біля громадського вогнища, ялинки, ритуальну боротьбу масок, колективну трапезу. Традиційні карнавальні образи "Маланки" включали маски Діда і Баби, Козак, Жандарм (Шандарь), Жид і Жидівка а також багатьох інших персонажів.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     Коляда - Ой, Чінчику

Ой, Чінчику-Васильчику,
Посію тебе в городчіку, - 2 р.

Буду ж тебе шанувати,
Три раз на день поливати, - 2 р.

В неділю рано промикати,
За русу косу затикати. - 2 р.

Затичко наша затичена
Маланко наша заручена - 2 р.

Заручилим тя в півтора року
Що би не знали вороги збоку. - 2 р.

Бо якби знали розщебитали
Щоби з маланки парти не мали - 2 р.
 
Вінчуємо Вас, щастям, здоровям,
щастям, здоровям,тай віком довгим!
Щоби Ви нарік до чекали цеї днини!

19 січня Водохреща - коляда Третім великим празником різдвяного циклу, чи Коляд, є Водохреща, чи Йордана (Богоявлення. Хрещення Ісуса Христа). Одним із найголовніших засобів народної магії, що готувалися на це свято, була йорданська помічна вода. Приготування води з магічними властивостями приурочувалося і до деяких попередніх свят осінньо-зимового періоду, як-от Введення, Андрія тощо. Чільне місце у приготуванні такої води посідало її освячення.
 
 
 Добрий вечір тобі
 
Добрий вечір тобі, Пане – господарю.
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Застилайте столи, да все килимами.
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Бо прийдуть до тебе, три празники в гості.
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!
 
Ой, перший же празник, - Рождіство Хрестове
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!
 
Та кладіть калачі, з ярої пшениці.
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Бо прийдуть до тебе, три празники в гості.
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

Ой, перший же празник, -Рождіство Хрестове
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

А другий же празник, - Свято Василя.
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!

А третій же празник,- Святе Водохреща.
Ой радуйся, земле, Син Божий народився!
 
Вінчуємо Вас, щастям, здоровям,тай віком довгим!



Обрядодійства

На Буковині виконання обрядодійства зі спалення діда (дідуха) символізувало, за спостереженнями етнографів, завершення ритуального обходу "Маланки". Прикметно, що в деяких селах дідухові перед спаленням надавали антропоморфної форми, а свого часу разом із цим ритуальним опудалом було прийнято спалювати і маски ряджених. Цей звичай дозволяє припускати, що демонічні личини та інші атрибути ритуалу "Маланки", які асоціювали з потойбічним світом, у минулому виготовляли спеціально до межового свята і знищували після завершення святкувань, оскільки зберігати такі магічні предмети вважалося небезпечним для носіїв традиції.

Зближення обрядодійств зі спалення діда-дідуха і масок маланкарів узгоджується з трактуванням святочних ряджених як втіленнями душ померлих предків.

Вогнище від переляку й нечисті

Ритуальне вогнище з діда-дідуха (святвечірнього сіна чи навіть сміття з хати) вважалося надзвичайно ефективним для захисного прилучення до сакрального (первісно, вочевидь, жертовного) вогню. Таке прилучення здійснювалося, як і в купальській обрядовості, завдяки перескакуванню через багаття.

У буковинських українців придатним для цього вважалося вогнище, яке розкладали на другий чи третій день Різдва перед воротами, і на якому спалювали сміття з хати (замінник діда-дідуха). У гуцулів краю через таке багаття із різдвяного сіна та сміття намагалися перескочити всі домашні, оскільки це вважалося хорошим запобіжним засобом від страхів та переляку. Гуцули таке вогнище (розпалене посеред хати або в сінях) розглядали як дійство лікувальної магії - над ним гріли руки, щоби впродовж року були здоровими.

У наддністрянських селах на Хотинщині, де цей звичай побутував подекуди ще у 90-х роках минулого століття, основними учасниками дійства і, відповідно, об'єктами магічного захисту, були діти. Вони перескакували (а найменших переносили) через розкладене на воротах вогнище із різдвяного сіна чи сміття - "щоб не мали страху", "щоб не чіплялася нечиста сила".

Таке ж дійство на Буковині подекуди входило до ритуалу переберії, чи "Маланки". Воно відбувалося після завершення ритуального обходу села, вранці, на роздоріжжі. Учасники обходу розкладали вогнище із дідів-дідухів, - ритуальних солом'яних снопів-околотів. Після цього всі ряджені на чолі з персонажем Маланкою перестрибували через вогонь, оскільки це мало захистити від уроків та очистити від контакту з потойбічними силами.








 

Вербна (Шуткова) неділя

Вхід Господній в Єрусалим святкують в останню неділю перед Великоднем. За євангельською оповіддю, коли Ісус Христос воскресив з мертвих Лазаря, люди, які бачили це, повірили, що він дійсно Син Божий. Коли Ісус в’їжджав на віслюкові до Єрусалима, то люди, вшановуючи його, встеляли дорогу своїм одягом, а також пальмовим гіллям. Відтоді на згадку про цю подію віруючі напередодні свята несуть до церкви зелені гілочки дерев.


У нас таким деревом стала верба (шутка), як відображення особливостей природи України. На цей час вона вкривається зеленим листям, тому в народі свято називають Вербною неділею. Святкують її за тиждень до Великодня, а весь тиждень називають вербним.

Не я б’ю, а шутка б’є,

За тиждень – Великдень!

Будь здоровий, як вода,

І багатий, як земля.



***
 
Великдень

ВЕЛИКДЕНЬ (Паска) – найзначніше християнське свято на честь воскресіння Ісуса Христа. Відзначається у першу неділю після весняного рівнодення і повного місяця. За тиждень до Великодня, у вербну (лозову) неділю, з церкви приносять освячену вербу.

Від вербної неділі починають активну підготовку до Великодня: варять яйця і розписують писанки, фарбують крашанки, начиняють ковбаси, випікають обрядове печиво, включаючи обов'язкову пшеничну паску, а подекуди й солодку сирну бабку. На страсний (чистий) четвер кожна господиня намагаэться принести з церкви запалену свічку. Нею випалюють хрести на стелі й дверях, сподіваючись захистити свій дім від злих сил. Давнє коріння має звичай запалювання великодніх багать, які розкладали на пагорбах  у ніч із суботи на неділю, парубками.

У весняному циклі значне місце займають обряди, пов'язані з культом предків. Померлих родичів провідують, як правило, у першу неділю після Великодня (проводи, гробки). На кладовище несли паски, яйця, інші страви й обідали прямо на могилах. У цей день обов'язково годували старців і роздавали милостиню "за упокій душі". Ця традиція побутує й сьогодні. 




Паску, великодні яйця та інші основні обрядові страви обов'язково освячують у храмі, і для цього прилагоджують святковий кошик. Господар з господинею, складають його зазвичай у суботу, щоби в неділю вдосвіта, а то й ще раніше встигнути на службу до церкви. Кіцманчанки понад сто літ тому випікали по дві великі паски-дори та багато перепічок. Щоправда, страви вкладали тоді не до кошика, а до дерев'яного корита: поряд із шматками розрізаної паски клали яйця, хрін, часник, полин, солонину, будз, сир, сіль тощо. Тепер за звичай купують.






















Писанки краю


Приблизно таким же залишився набір страв на Кіцманіі і в наші дні. Так, вкладають до кошика паску, свічку, писанки, галунки, варені яйця, сало, ковбасу, хрін, будзок, масло, сіль, мак, яблуко, зелену цибулю і чоснок та інші страви. Кошик накривають вишитим рушником.

Писанками та крашанками люди обмінювалися всі три дні, дарували їх рідним і близьким, примовляючи: "Христос Воскрес”, а у відповідь: "Воістину Воскрес”.
На Буковині, як і по всій Україні, Великдень, чи Пасха, традиційно є одним із найзначніших і найочікуваніших свят календарного року.

Після освячення пасок всі йдуть додому, до великоднього сніданку.















Другий день великодніх свят є  веселішим. В уливаний понеділок чоловіки обливають жінок водою. Вранці це належало робити дітям, а по обіді – дорослим. До речі, поливання мало не з відра – це вже сучасне бешкетування. Традиційні звичаї вимагали робити це толерантно. Наприклад, у Кіцмані  хлопці носять з собою глечик і жмуток сухого духмяного васильчика  та  друшпана перев’язаного червоною ниткою, щоби ненаврочити вливаючих  дівчат.




***

  


















 
 




 
Храмові 1913р.
 
Храм у Кіцмані 12 липня




 




































Молодята. Кіцманщина ХIХст.








 

 





Rambler's Top100 Анти-Бан Яндекса для сайта koizman.ucoz.ua
Вітаю Вас Гість